2018-02-25 11:55:42 Admin

ניקוי ושמירה לאורך זמן - טיפים לניקוי ותחזוקת ספות מבד


ניקוי ספות - טיפים לניקוי ותחזוקת ספות מבד
 
 

אנו משקיעים משאבים רבים בבחירת סוג הבד, מרקם הטקסטורה, עיצוב הספה, מיקומו בחלל הסלון וכו'.

במאמר זה נביא טיפים חיוניים בנושא ניקוי ותחזוקת ספות מבד.


 
סוגי לכלוך
 
ישנם שלושה סוגי לכלוך עיקריים. כאשר שני סוגי הלכלוך הראשונים ניתנים לטיפול ע"י המשתמש הפשוט, אך סוג הלכלוך השלישי דורש הבנה מקצועית של בעל מקצוע והזמנת שירות מקצועי ניקוי ספות.
 
 
1. לכלוך מוצק
 
בשימוש היומיומי שלנו בספות צובר לכלוך מוצק שאינו מתפרק במים. לכלוך כמו : חול, שערות, אבק, שאריות סוגי אוכל כמו קליפות של עגבניות וכו'. אופן הטיפול בסוג זה של לכלוך הינו בשאיבה יבשה באמצעות שואב אבק .
 
 
2. כתמים נקודתיים
 
למי שיש ילדים קטנים או נטייה לאכול בסלון  יודע שכדאי להקדים תרופה למכה או לפחות להכיר את הסוגים השונים של מקורות הכתמים ובכך ללמוד להתמודד עם הכתם לכשיגיע. והוא יגיע wink.

באופן כללי הכתמים נחלקים לשתי משפחות גדולות: כתמים על בסיס מים וכתמים על בסיס שמן.

כתמים על בסיס מים הם כתמים שהמקור שלהם הוא לדוגמא: קפה, תה, קולה וכו'.

כתמים על בסיס שמן: קיימים שני סוגים: שמן מהטבע (שמן מהצומח-שמן תירס, שמן קנולה, שמן מהחי-שמן בשר או שמן דגים)
ושמן סינטטי (שמן מנוע, גריז) .

רוב הכתמים על הספות שלנו הינם סוג שמן מן החי או מן הצומח וכתמי מים שונים (כמו ניסיון שלנו לנסות להוריד כתם עם מטלית ומים וחומר).
 


הסרת כתמים – כיצד עושים זאת ביעילות ?
 
על מנת להוריד את הכתם ביעילות עלינו להבין את הפסיכולוגיה של הסרת הכתמים. בכדי להמחיש שבכל ניקוי צריכים להתקיים שלושה תנאים בחרנו להמחיש זאת כדוגמא לצחצוח שיניים .

שלושת התנאים בניקוי המתקיימים בצחצוח שיניים הם :
 
א. בחירת חומר ממיס–  בניקוי ספות אנו צריכים לבחור ממיס יעיל שימיס את הכתם. וגם לא ישאיר סימנים לאחר ייבוש, ויכול להיות פרימיטיבי כמו סבון כלים. רוב המוצרים הנמצאים בסופרמרקט נקראים "אוניברסליים" ואינם נקראים מקצועיים, לכן גם האפקט שלהם בינוני. לאחר שבחרנו את החומר הממיס שלנו נרסס אותו על הכתם.

ב. פעולה מכנית– הברשה –  בהמחשה שלנו לצחצוח שיניים, כאן אנו מברישים את השיניים באמצעות מברשת שיניים. לאחר שריססנו את הממיס שלנו על הכתם, נבריש הכתם באמצעות מברשת ניילון עדינה. בשלב זה הכתם פורק ומה שנותר זה רק לקחת אותו מהבד.

ג. שטיפה– שוב מההמחשה שלנו מהצחצוח שיניים זה שלב שטיפת הפה. בשלב זה מאחר ואין לנו יכולת לשטוף את הבד, אנו נרצה לקחת את הכתם בצורה היעילה ביותר באמצעות מגבת יבשה לבנה מכותנה, כזו שאנו מתנגבים איתה לאחר האמבטיה.  בתנועה סיבובית אל תוך הכתם עד שהכתם עובר למגבת.



3. לכלוך כללי
 
סוג לכלוך זה מצטבר על הספות תוך כדי השימוש במשך כמה שנים. לכלוך זה נבנה מזיעה, שומן גוף, פיח ואבק מהאוויר, ואף תוצאה של כל מיני שאריות של תכשירי ניקוי שהוחדרו אל תוך הבד בניסיון לנקות אותו. ספות הנמצאות בשימוש יומיומי צריכות לעבור  ניקוי ספות (לחץ בכדי להגיע למידע אודות ניקוי ספות מקצועי) מקצועי אחת לכמה שנים. לרוב הניקוי הראשון מגיע לאחר שלוש השנים הראשונות ולאחר מכן כל שנתיים, תלוי ברמת התנועה בבית על הספות. 
 
 



ניקוי ספות – כללי "אל תעשה"

  • אל תבריש את הבד באמצעות מברשות קשות.
  • אל תשפשף את הבד עם מגבת בחוזקה כך שייגרם חיכוך גבוה.
  • אל תכבס את הבד במכונת כביסה שלא לפי הוראות היצרן.
  • אל תשתמש בחומרים לניקוי שלא לפי הנחיות יצרן הד או מוכר הרהיטים
 

 
המאמר נכתב מאת אוז'לבו איציק,  בוגר הכשרה בביה"ס הגבוהה לטקסטיל "שנקר",
ובעל הכשרה בעולם לחידוש מערכות ישיבה מעור. 
לכל שאלה בנושא פנו אלינו